Borrowed Landscape-Leuven vindt plaats in een lokale supermarkt in het stadscentrum. Denon AD Delhaize is een familiezaak met een 127-jarige geschiedenis. De performance wil de unieke realiteit van een supermarkt tonen, de codes en regels er achter blootleggen, en onze persoonlijke winkelgewoontes, en de onzichtbare krachten die ons dagelijks functioneren en onze ervaringen beïnvloeden, in vraag stellen.
Elke locatie brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee en vraagt om een nieuwe strategie. Voor elke editie van Borrowed Landscape werken Avdal en Shinozaki ook samen met een andere auteur. De soundscape ontworpen voor Borrowed Landscape-Leuven bevat – voor het eerst – een kortverhaal. The Descent, geschreven voor deze specifieke locatie door Pieter de Buysser, vertelt het ontroerende verhaal van een jongen, die door zijn ouders wordt achtergelaten in een supermarkt. Als een moderne Mowgli, die verplicht wordt om voor zichzelf te zorgen in de Denon als in een soort hedendaagse urban jungle, bouwt de jongen een leven voor zichzelf uit tussen de flessen en de dozen, de verse voeding en de zuivelproducten. Geleidelijk breidt hij zijn aanwezigheid in de winkel uit. Hij is overal en altijd. Tussen het grote aanbod in de winkel vindt hij alles wat hij nodig heeft, zelfs de liefde van zijn leven. De waren slokken hem op, en hij incorporeert ze. De grenzen tussen wat in de rekken ligt en het hoofdpersonage van het verhaal vervagen. De producten komen tot leven, en hij wordt er op zijn beurt deel van. In dit winkelparadijs - zijn eigen Arcadia - vallen de openbare ruimte van de supermarkt en zijn persoonlijke ruimte samen.
Dit verhaal, hoewel het geworteld is in deze specifieke locatie, wordt bijna als een "vreemd voorwerp" toegevoegd qqn de dagdagelijkse realiteit van de supermarkt. Het lijkt een “mis-plaatst” object, zoals een schokkend nieuwsitem op de radio in de winkel kan botsen met de banale routine van boodschappen doen. Tegelijkertijd gaat dit verhaal ook op in de omgeving, juist omdat het zo vergroeid is met deze plek. Het wordt achtergrondmuziek of een stadslegende. Het verhaal wordt een deel van de werkelijkheid, van de geschiedenis van deze supermarkt, van haar muren.
De interventies van Avdal en Shinozaki willen het dagdagelijkse van de supermarkt niet verstoren of de winkelervaring van de klanten hinderen. De performance wil integendeel opgaan in de werkelijkheid van de supermarkt, terwijl ze haar realiteit subtiel verschuift en zo een opening creëert waardoor eventuele andere lagen van deze vertrouwde plek zichtbaar worden. Het verhaal van de jongen krijgt een plaats tussen de talloze verhalen die samenkomen in een supermarkt of in gelijk welke andere stedelijke / openbare ruimte.
concept en regie: Heine Avdal, Yukiko Shinozaki
geluidsontwerp en electronica: Fabrice Moinet
dramaturgie: Sara Jansen
teksten: "The Descent" van Pieter De Buysser (vertaald door Jodie Hruby) en fragmenten uit "Borrowed Landscape-Yokohama#2" door Yukio Shiba (vertaald en bewerkt door: Sara Jansen en Yukiko Shinozaki)
uitgevoerd door: Heine Avdal, Els De Greef, Sara Jansen, Fabrice Moinet, Yukiko Shinozaki, Kathy Van der Elst
stemmen: Heine Avdal, Joanna Bailie, Ludo Engels, Erland Jacobsen, Sara Jansen, Fabrice Moinet, Diana Raspoet, Eivind Seljeseth, Taka Shamoto, Yukiko Shinozaki, Adam Weig, Dianne Weller, Sandy Williams, John Zwaenepoel en de personeelsleden van Denon AD Delhaize en Kunstencentrum STUK
productie: fieldworks vzw, Heine Avdal, NPO Offsite project
coproductie: Kunstencentrum STUK, BIT-Teatergarasjen (APAP network)
met de steun van: Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Norsk Kulturråd, Fond For Lyd og Bilde, Fond for Utøvende Kunstnere, The Saison Foundation, Art Commission Yokohama, Yokohama Art Festival executive committee
met dank aan: Denon AD Delhaize, het personeel en de klanten die aanwezig waren tijdens de voorstellingen
première: 20 februari 2013 op Artefact festival 2013, Leuven (BE).