Heine Avdal (NO/BE) studeerde dans, choreografie en video aan het Oslo College of the Arts en aan P.A.R.T.S. in Brussel. Hij werkte voor verschillende gezelschappen in Noorwegen en maakte tussen 1997-2001 deel uit van Meg Stuarts' dansgezelschap Damaged Goods. Vanaf 2000 creëerde hij, vaak in samenwerking met Yukiko Shinozaki, verschillende producties.

In recente projecten onderzoekt hij hoe ruimtelijke conventies invloed hebben op de manier waarop we de publieke/private ruimte ervaren en er ons in bewegen. Vanuit bestaande verwachtingen en opvattingen over bepaalde ruimtes gaat hij, via kleine ingrepen en verschuivingen, op zoek naar onverwachte perspectieven op een ruimte.

In deze context stelt Avdal zich ook vragen over hoe technologie wordt gebruikt of kan gebruikt worden om nieuwe inzichten in  en percepties op het menselijk lichaam en op onze dagelijkse omgeving te verwerven. Hij onderzoekt het vage onderscheid tussen wat kunstmatig en wat organisch is, door verschillende technologieën op een zodanige wijze te integreren, dat ze worden geladen met aanwezigheden en een vorm van menselijke kwaliteit ontwikkelen.
 
De voorbije 15 jaar creëerde hij, in samenwerking met Yukiko Shinozaki, meer dan 15 verschillende projecten. Momenteel toeren ze internationaal met Field Works-hotel, Field Works-office, Borrowed Landscape, nothing's for something, The seventh floor of the world, distant voices en as if nothing has been spinning around for something to remember. In 2015 werken ze ook aan een nieuw project, met als titel carry on.