Some notes are was sitespecifiek maar speelde toch in een theaterzaal. Heine R. Avdal onderzocht wat er specifiek is aan de site van het theater. Hij betrok de speelruimte bij de voorstelling zoals ze is: als een medium. Alle elementen die een voorstelling bevat, werden geëgaliseerd: de ruimte heeft dezelfde status als de performer, die dezelfde status heeft als de technieker, die dezelfde status geniet als het scherm en andere objecten. Net als in een netwerkomgeving zijn in deze ruimte alle componenten gelijkwaardig aan elkaar en kunnen ze allemaal informatie met elkaar uitwisselen. De ruimte is in deze performance een interface waar de wereld van de toeschouwer wordt aangesloten op die van de performer. Beiden verkennen de codes en conventies van de schouwburg terwijl ze elkaar leren begrijpen. De toeschouwers moeten bij het betreden van de theaterruimte leren omgaan met deze ruimte, ze leren interpreteren om zich te kunnen oriënteren. Het is alsof ze zelf de gebruikershandleiding voor deze ruimte moeten samenstellen.

Some notes are was ook een opstapeling van notities die zijn verzameld tijdens de vele repetities. Tijdens het werkproces werden er met name vele notities gemaakt over de netwerksamenleving waarin wij sinds het eind van de vorige eeuw leven. De nivellering van machtsstructuren in onze maatschappij heeft gediend als inspiratie voor deze netwerkvoorstelling. De voorstelling repliceert zichzelf. Acties en objecten transformeren in andere acties en objecten tot de interface tussen performer en publiek aan het schuiven gaat.



choreografie en video: Heine Røsdal Avdal / geluid en dramaturgie: Christoph De Boeck / lichtontwerp en technisch directeur: Hans Meijer / artistieke assistent: Yukiko Shinozaki
productie: Leen Driesen / co-productie: Kaaitheater Brussel , Buda Kortrijk / in samenwerking met: Yokohama BankArt 1929, Vooruit Gent, Netwerk Aalst, Bit Teatergarasjen Bergen, Teaterhuset Avantgarden Trondheim, South Gate Space, Beijing, Black Box Teater, Oslo / met de steun van: Vlaamse Gemeenschap, Norsk Kulturråd, Fond for Utøvende Kunstnere

wereldpremière: 8 juni 2006 in Kaaitheater, Brussel, België.
titeldatumuurplaatstickets & info
1. Some notes are Vrij 12-06-2009  Haus der Kulturen der Welt, Berlinwww.hkw.de
2. Some notes are Zon 04-11-2007  Teaterhuset Avantgarden, Trondheimwww.avantgarden.no
3. Some notes are Zat 03-11-2007  Teaterhuset Avantgarden, Trondheimwww.avantgarden.no
4. Some notes are Vrij 13-07-2007  LIP-Lembaga Indonesia Prancis, Yogyakartawww.lipjogja.blogspot.com
5. Some notes are Don 12-07-2007  LIP-Lembaga Indonesia Prancis, Yogyakartawww.lipjogja.blogspot.com
6. Some notes are Vrij 15-06-2007  Latitudes Contemporaines | la condition publique, Lillewww.latitudescontemporaines.org
7. Some notes are Vrij 13-04-2007  Black Box Teater, Oslowww.blackbox.no
8. Some notes are Don 12-04-2007  Black Box Teater, Oslowww.blackbox.no
9. Some notes are Woe 11-04-2007  Black Box Teater, Oslowww.blackbox.no
10. Some notes are Vrij 06-04-2007  c.c. De Brakke Grond, Amsterdamwww.brakkegrond.nl
11. Some notes are Don 05-04-2007  c.c. De Brakke Grond, Amsterdamwww.brakkegrond.nl
12. Some notes are Zat 31-03-2007  O Espaço do Tempo, Montemor
13. Some notes are Vrij 30-03-2007  O Espaço do Tempo, Montemor
14. Some notes are Don 15-03-2007  STUK, Leuvenwww.stuk.be
15. Some notes are Vrij 16-02-2007  Kunstencentrum Vooruit, Gentwww.vooruit.be
16. Some notes are Don 15-02-2007  Kunstencentrum Vooruit, Gentwww.vooruit.be
17. Some notes are Zat 27-01-2007  BIT Teatergarasjen, Bergenwww.bit-teatergarasjen.no
18. Some notes are Vrij 26-01-2007  BIT Teatergarasjen, Bergenwww.bit-teatergarasjen.no
19. Some notes are Vrij 01-12-2006  Netwerk / centrum voor hedendaagse kunst, Aalstwww.netwerk-art.be
20. Some notes are Zat 21-10-2006  Oktoberdans, Bergenwww.bit-teatergarasjen.no
21. Some notes are Zon 15-10-2006  Buda Kunstencentrum, Kortrijkwww.budakortrijk.be
22. Some notes are Vrij 13-10-2006  Buda Kunstencentrum, Kortrijkwww.budakortrijk.be
23. Some notes are Zat 15-07-2006  South Gate Space - Beijing, China | Borderline Festival, bejingwww.theatreinmotion.org
24. Some notes are Vrij 14-07-2006  South Gate Space - Beijing, China, bejingwww.theatreinmotion.org
25. Some notes are Zat 10-06-2006  Kaaitheater, Brusselwww.kaaitheater.be
26. Some notes are Vrij 09-06-2006  Kaaitheater, Brusselwww.kaaitheater.be
27. Some notes are [premiere]Don 08-06-2006  Kaaitheater, Brusselwww.kaaitheater.be
28. Some notes are Don 08-06-2006  Kaaitheater, Brusselwww.kaaitheater.be
29. Some notes are Woe 15-03-2006  STUK, Leuvenwww.stuk.be
30. Some notes are [Work in progress]Vrij 03-02-2006  BankART1929 - Yokohama, Japan, Yokohamawww.h7.dion.ne.jp
© fieldworks
© Paul Kroese
© Paul Kroese
© fieldworks


"Some Notes Are is a temporary summary of the reflections of choreographer Heine Avdal on the influence of the network society on our daily lives. But don't be scared, this piece is all but a dull lecture, but offers an amusing and clever experiment in which you, as spectator, are invited to play the leading role." (Pieter T'Jonck, Belgian dance critic)


Choreografie voor stoorzenders   Some Notes Are is een voorlopige samenvatting van de bedenkingen van choreograaf Heine Avdal over de weerslag van de netwerkmaatschappij op ons leven. Vooraleer u nu meteen beslist om thuis te blijven: dit stuk is geen droge lezing, maar een slim én amusant experiment.   Some Notes Are kun je beschrijven als een zelfsturend systeem dat Avdal installeerde in samenwerking met soundscaper Christoph De Boeck, een van zijn vaste kompanen in het collectief Deep Blue.   De toeschouwer is de ‘ruis’ die dat systeem verstoort. Dat gaat zo. De kijkers worden het podium op geleid waar Avdal onverstoorbaar een stoel aan een tape voortsleurt. Later herschikt hij even onverstoorbaar een stapel stoelen in steeds nieuwe configuraties. Daarbij produceert De Boeck, tokkelend op zijn laptop, het geratel van een tikmachine. Daarnaast weerklinken adviezen om je gsm uit te schakelen als je bij een ‘priority seat’ komt. De logica moet je als kijker zelf zoeken.   Later, als het publiek in de zaal zit, wordt het ‘systeem’ duidelijk. De voorstelling is een spel met echte en virtuele dingen – stoelen, klanken, bewegingen – en dus met aan- en afwezigheid van de performers en het publiek. In een briljante scène vult Avdal bijvoorbeeld een leeg stalen kader op met een ‘doek’ door er tape omheen te wikkelen. Zo ontstaat een projectiescherm. Dat toont eerst de actie zelf, die simultaan opgenomen wordt. Later wordt deze opname echter omgekeerd afgespeeld. Het scherm, dat er nog steeds is, lijkt zo weer te verdwijnen.   In ruil komt nu echter het publiek, dat eerst ‘onzichtbaar’ was, in beeld. Dat spel van omkeringen gaat eindeloos door. Net zoals het stuk geen duidelijk begin had, is er dan ook geen duidelijk einde. De actie deemstert, na een virtuele groet van de performers, langzaam weg met nog een laatste beeldomkering.   Avdal: “Ik werk al een jaar aan dit project. Het zijn aantekeningen, zoals de titel zegt. De klankband in het begin komt bijvoorbeeld van het openbaar vervoer in Yokohama. Ik werkte daar in kunstencentrum Bank Arch 1929. Ik speel de rol van een zaalwachter. Ik toon hoe de voorstelling georganiseerd is. Mijn bewegingen zijn daarom even functioneel als die van de typisten die je ziet in een filmpje.”   De Boeck: “Ik registreer de actie. Vandaar het ratelen van de tikmachine. Dat was ooit het aangewezen middel om een opname te maken. Nu heb je camera’s. We spelen nieuwe en oude media tegen elkaar uit.”   Avdal: “Zijn aanwezigheid en afwezigheid is een rode draad in het systeem. Het stuk toont hoe de code van een klassieke voorstelling verandert in een netwerkomgeving. Gebeurtenissen verhouden zich niet meer hiërarchisch, maar staan op gelijke voet naast elkaar, net zoals de performers en de kijkers.”   De Boeck: “De kijker is een stoorzender in het systeem, maar ook een actieve participant. Hij staat voor een programma waarvan hij de regels al doende moet achterhalen, alsof je de handleiding zocht. We passen dit stuk aan elke locatie aan, en we vermoeden ook dat het zal evolueren met de ‘input’ van de kijker.”   www.demorgen.be

2007/06 jg.25/nr. 107 Etcetera


Rudi Laermans - "Het kunstwerk als performatief netwerk".